Egy ötlet kivitelezéséhez ma már nem feltétlenül kell vállalkozást alapítani, megfelelő segítséggel nagyobb idő- és pénzráfordítás nélkül kaphatunk visszajelzést arról, hogy piacképes-e az elképzelésünk. Ha igen, akár a globális színtérre is kiléphetünk. Ebben segít az INPUT Program, amely ingyenes szolgáltatásaival már az ötletelés időszakától a nemzetközi piacra lépésig elkíséri a startup vállalkozásokat. Mátyás Mónikával, az INPUT Program veszprémi startup koordinátorával beszélgettünk vállalkozói trendekről, kihívásokról, sikerekről.
– Mi is az az INPUT?
– A négy éve indult INPUT Program célja, hogy elősegítse a Közép-Magyarország régión kívüli startup ökoszisztémák fejlesztését, ötletgazdák és startupok elindulását, fejlődését, illetve külpiacra lépését. Tehát egy olyan komplex programról beszélünk, amellyel célunk egy újfajta vállalkozói réteg kialakítása. Mindezt kiemelt GINOP projektként, az Innovációs és Technológiai Minisztérium irányítása alatt.
Ennek érdekében startupok és érdeklődők széles spektrumával dolgozunk együtt. Vannak kezdő ötletgazdáink, akik keresik a kiugrási lehetőséget, olyanok, akik még csak kacérkodnak a vállalkozásindítás gondolatával, de természetesen növekedési fázisban lévő vagy már bejegyzett startup cégekkel is foglalkozunk.
A Program egyik különlegessége a teljes testreszabottságban rejlik, így mindenki számára a legmegfelelőbb térítésmentes szakmai támogatást tudjuk nyújtani. Képzéseket, rendezvényeket szervezünk, ahol a kezdők is elsajátíthatják az alapokat, de üzletfejlesztés keretében kaphatnak segítséget validálás, üzleti terv, pitch területén, vagy az üzletfejlesztést érintő bármilyen speciális kérdés esetében, illetve befektetés előtti felkészítést is. Ha pedig arra van szükség, a nemzetközi piacra lépést célozzuk meg. A közös munkát pedig pro bono mentorok és szakértők is segítik.
– Mi különbözteti meg a startupot egy hagyományos vállalkozástól?
– A startupnak a mai napig nincs egységesen elfogadott definíciója, de a fejtegetések több tulajdonság tekintetében megegyeznek: újszerű, nemzetközi piacokat célzó, induló vállalkozás, amely exponenciális növekedéssel bír és skálázható, tehát ezt a növekedési potenciált tudatosan kezeli üzleti modell és finanszírozás tekintetében is. Gyakran nem titkolt cél a cég felfuttatása után az úgynevezett exitálás, tehát a tulajdonrész teljes vagy részleges értékesítése. Ebből talán már látszik is a lényegi különbség – a hagyományos vállalkozások lényegesen kiegyensúlyozottabb életpályát járnak be, lassabb, de dinamikus építkezés, kevesebb kockázatvállalás jellemzi őket.
– Mi alapján dől el, hogy kivel foglalkoztok az INPUTban?
– Tualajdonképpen mindenkivel foglalkozunk, aki nyitott a startupok, a vállalkozói lét iránt, esetleg már ötlete is van. Jelenleg kilenc nagyvárosban startup koordinátorok személyesen veszik fel az érdeklődőkkel a kapcsolatot és segítenek az indulásban. Nem mellesleg ez azért is különleges, hiszen a kollégák mélyen ismerik a helyi ökoszisztémát, annak szereplőit és egyben a nemzetközi trendeket is.
– Sok új ötlet van?
– Ötlet van bőven, de azt is tudni kell, hogy az ötlet önmagában nem feltétlenül elég. Az ötletgazda személyisége, kapcsolatrendszere, csapta, kreativitása és természetesen a termék vagy szolgáltatás piacképessége határozza meg a sikerességet. Mi minden szakmai segítséget biztosítunk ahhoz, hogy jó irányt vegyen az ötlet életútja.
– A hazai vállalkozók nagy része egy év után visszaadja az igazolványát. Egy startup esetében mit mutatnak a számok?
– A startupok ilyen tekintetben nem igazán térnek el a hagyományos vállalkozásoktól, ebben az esetben is kulcstényező a fáradhatatlan munkavégzés, a kitartás, az elkötelezettség és természetesen a megfelelő tudás és valódi piaci igényekre választ adó megoldás. Tény azonban, hogy százból tíz startup marad életben hosszú távon, de az a tapasztalatunk, hogy aki belekóstolt ebbe a világba, az egyhamar nem adja fel, legfeljebb változtat az eredeti irányon – vagyis pivotál – és újrakezdi.
– Milyen rendezvényeket szerveztek?
– Minden városban az adott igényeknek megfelelő eseményeket szervezünk, így a 15 fős képzésektől kezdve az 50 fős meetupokon át a több száz fős versenyek és innovációs rendezvényekig.
Az egyik kedvenc rendezvényem például egy kapcsolatépítő esemény, amelyet először Pécsett rendeztünk meg. A Startup Piknik nevet viselő, ma már országos szintre nőtt eseménysorozat arra az igényre született válaszként, hogy a város startup ökoszisztémában érintett szereplői kellemes környezetben, kötetlen formában, de mégis elhivatott szakmai szándékkal találkozzanak, tapasztalatot cseréljenek és kapcsolatokat alakítsanak ki. Az eseménynek köszönhetően több, azóta is tartó együttműködés alakult ki, van, aki például csapattagot talált ennek köszönhetően.
Jellemző program a meetup, szemléletformáló, tudásátadó interaktív rendezvény. Veszprémbe például elhoztuk a telekocsis Oszkár alapítóját, Gyürüs Mátét, aki elmesélte a saját történetét, természetesen beszélt a kihívásairól is.
Vannak fél – egy napos képzéseink, amelynek során egy-egy üzleti témát járunk körbe. Veszprémbe legutóbb az üzleti tervezés témáját hoztuk el.
– Az INPUTon belül gyakorlatilag a jövőt látjátok?
– Sajnos mi sem látunk a jövőbe, viszont nemzetközi kapcsolataink és tapasztalataink révén látjuk a külföldi trendeket, mi az, ami színesíti a gazdasági életet, mely ágazatok adják a legnagyobb lehetőségeket és ezt az információt és tudást továbbítjuk a magyar startupok felé. Ugyanis szem előtt kell tartani, hogy a startup is egy vállalkozás, amit felépíteni és működtetni kell, ehhez pedig elengedhetetlen a tapasztalat, a tudás és a két lábbal a földön állás is. Mi az INPUT-nál ezt a felhalmozott tudást és kapcsolatrendszert biztosítjuk az érdeklődők számára.
– Vannak “divatos” startup ötletek?
– Általánosságban elmondhatjuk, hogy erős a technológiai vonal, ezek pedig igen széles skálát lefednek, lehet szó egészségügyről, mesterséges intelligenciáról, oktatásról, de Magyarországon például az agrártechnológia is erős vonal.
Pénzügyi területen az egyik veszprémi ötletgazdánk olyan alkalmazást készít, amelynek segítségével össze lehet hasonlítani a különböző részvényeket, befektetési jegyeket, és a saját preferenciád alapján, mint a kockázattűrő képességed vagy érdeklődési köröd, segít befektetési lehetőségeket találni, mindezt egy laikus számára is értelmezhető módon.
Az ilyen újítások tehát hozzájárulnak a hatékonyság növeléséhez, az adatok szélesebb körű gyűjtéséhez és elemzéséhez. Gondoljunk bele, hogy egy ilyen megoldásnak köszönhetően már elég csak egy drónt kiküldeni a búzaföld fölé, amelynek segítségével távolról tudjuk ellenőrizni, hogy van-e kártevő, vagy éppen elhalás.
– Születtek már kiugró magyar sikerek külfüldön?
– Abszolút. Versenyeken rendszeresen jól szerepelnek a startupjaink, de a nemzetközi kapcsolatok építése is folyamatos. Az egyik személyes kedvencem a veszprémi kötődésű Aeriu története. A csapat egy automatizált leltárkezelő szoftvert fejlesztett melyet kereskedelmi forgalomban vásárolt drónokkal használhatunk. Ez lehetővé teszi a nagy raktárakban is az egyszerűbb leltározási folyamatot, egyben kiválthatják az emberi beavatkozást is. Az INPUT-on belül rövid idő alatt találtunk olyan céget, ahol ezt élesben tesztelhette a csapat, ez pedig az IKEA soproni regionális gyára volt. Több egyeztetés után létrejött egy megállapodás, mely először lehetővé tette a program tesztelését, majd a tökéletes működésnek köszönhetően eljutott az IKEA nemzetközi igazgatóságához és végül szerződés is született.
– Hogyan lettél koordinátor?
– Országosan kerestek olyan embereket, akik ismerik az adott város adottságait, lehetőségeit és van üzleti, vállalkozói múltjuk, kötődésük. Évekig tartottam fiataloknak vállalkozásfejlesztési tréningeket, majd szembe jött velem ez a pályázat…
– Milyen lehetőséget láttál ebben?
– Veszprémben rengeteg potenciál van, így egyből ezt láttam meg benne: olyan tudást és lehetőségeket tudok helybe hozni, amik nem voltak korábban. Az motivál, hogy megtaláljam az érdeklődőket és velük közösen sikereket érjünk el, ismertté váljon a vállalkozásuk.
– Mikor dőlhet hátra elégedetten egy INPUT koordinátor?
– A célunk kettős, egyrészt kiemelten fontos számunkra, hogy helyi szinten fenntartható startup ökoszisztémákat építsünk ki. Azért dolgozunk, hogy a helyi partnerekkel közösen megszőjük a helyi együttműködések egy olyan szövetét, mely működésben tartja az innovációban érintett vállalkozói partnerségeket.
Másrészt a magyar ötletek nemzetközi szintű hasznosulásának elősegítése, hogy minél több piacképes ötletet ki tudjunk vinni nemzetközi piacra, illetve segítsük őket az efelé vezető úton.
Én tehát akkor vagyok elégedett, ha mindenki számára az érettségi fázisának megfelelő, gyakorlati segítséget tudtam biztosítani, illetve hogy a helyi szereplőkkel karöltve ismét egy lépéssel közelebb tudtunk kerülni a veszprémi startup élet fejlődéséhez.
Startup
Egy olyan innovatív ötlet - kreativitással, infokommunikációval, kis csavarral a meglévő üzleti vállalkozásokhoz képest -, ami skálázható, van kifutása, bele lehet látni több lépcsőben a jövőt és várhatóan külföldön is piacképes.
Miért pont Kalifornia a startup hazája?
Kaliforniába települt sok olyan újdonsággal foglalkozó cég még a 70-es években, amelyek azóta meghódították az egész világot. Az erős köz- és egyetemi oktatásnak köszönhetően sok innováció született helyben, például a HP vagy az Intel, melyekre később ipari parkok épültek. Az üzleti lehetőség, valamint a kedvező klíma és akkoriban még olcsónak számító földterület sok új céget vonzott a környékre, ezáltal kialakult egy erős és jó üzleti közeg és közösség.
Hol helyezkedik el Magyarország a stratup térképen?
Magyarország pici pont a globális startup térképen, de vannak meghatározó sikerek, amelyekre büszkék lehetünk. Az első jelentős exiteket követően a korábbi sikeres alapítók mentorként, támogatóként jelennek meg a magyar ökoszisztémában, így egyre több tudás visszacsatornázódik. Mindezek hatására pezseg a startup élet itthon, ezt pedig külföldön is érzékelik. Az INPUT Program partnerei is többször személyesen látogatnak Magyarországra, hogy megismerjék a startupokat és együttműködéseket alakítsanak ki.
Névjegy
Mátyás Mónika Baján született 1979-ben. A Veszprémi Egyetemen szerzett mérnöki diplomáját Európai Uniós és közgazdasági ismeretekkel egészítette ki és elvégzett több trénerképzést. 10 éve tart vállalkozói tréningeket, célcsoportja főként a fiatalok és az induló vállalkozások. Fő területei az üzleti terv készítése és a forrásszerzés, melyhez több évtizedes pályázatírói tapasztalata ad erős hátteret. Szerzett tapasztalatot egyéni vállalkozóként és egy kft tulajdonosaként is, így többféle vállalkozási formában jártas. 2014 óta foglalkozik startupokkal, 2016-tól az INPUT program startup koordinátora, vállalkozói ötletversenyek szervezője.
Cseh Zoltán
Fotó: Domján Attila