a város arca
SMART CITY
FILEP SZILVIA
A holnap munkáit nem a tegnap munkahelyei fogják elvégezni

A munka világa folyamatosan változik és rengeteg a kérdőjel a jövőt illetően. Milyen foglalkozásokat fogunk űzni? Hol fogjuk elvégezni a munkánkat? Otthon vagy irodában? Annyi biztos: az átalakulásra már most érdemes felkészülni.

Már csak azért is, mert valamelyest mégis csak sejthető az irány – mondja Filep Szilvia marketing és kommunikációs szakember. Általánosan igaz, hogy ami a jelen Amerikában, az lesz nálunk, Magyarországon is a jövő, valamelyest a helyi viszonyokra adaptálva, nagyjából 10-15 év múlva. A robotok, a mesterséges intelligencia használata, a home office-ban végzett munka, a freelancerek foglalkoztatása tehát idehaza is egyre nagyobb teret fog nyerni – sőt, a területfoglalás már most elkezdődött.

Jól bizonyítják ezt a számadatok is. Egy 2018-as amerikai kutatás szerint a teljes amerikai munkaerőpiac alkalmazotti szekciójának 25%-a dolgozott valamilyen formában otthonról – vagy teljes mértékben távmunkában, vagy havi pár napot. Ha megnézzük az Eurostat távmunkáról végzett kutatását, láthatjuk, Európában az alkalmazottak 15%-a dolgozik home office-ban, idehaza pedig 6% a KSH adatai szerint.

A munka világának változásairól és a jövőről árul el fontos információkat a szabadúszók száma is. Az Upwork and Freelancers Union 2018-as tanulmánya szerint Amerikában a munkavállalók 35%-a dolgozik jelenleg projekt alapon, míg Európában 15 millió fő, nagyjából a munkavállalók 5%-a. Ennél is érdekesebb adat azonban, hogy 2015 és 2018 között 24%-kal nőtt a freelancerek aránya, ha a teljes munkaerőpiaci tortát nézzük, a vállalkozók és az alkalmazottak száma viszont stagnál. Az elmozdulás itthon is tetten érhető: a KSH adatai szerint 2018-ban félmillió bejegyzett egyéni vállalkozás volt Magyarországon – ebből ugyan kb. 200 inaktív, de még így is figyelemre méltó ez az adat.

Jól látható tehát, a rugalmas munkavégzés és a szabadúszás iránti igény egyre nő itthon is, munkavállalói és munkaadói oldalról is: a Telekom és a Vodafone például már eleve úgy alakította ki irodáit, hogy azokban csak a munkavállalók 70%-nak jut hely, így heti 2 napot kötelező home office-ban tölteni.

Igen ám, de vajon attól, hogy az igény megvan a változásra, fel is vagyunk készülve rá? Ha például vállalkozók szeretnénk lenni, tudjuk hogyan kell elindítani egy vállalkozást? Hogy milyen marketingstratégiákkal lehetünk sikeresek? Home office esetén kialakítottunk egy iroda sarkot, ahol nyugodtan tudunk dolgozni? Tudunk-e egyáltalán otthon, mindent kizárva dolgozni? Vagy inkább egy co-working irodára lenne szükségünk?

Filep Szilvia szerint a jó hír, hogy mindez tanulható, és ezért is hozták létre két társával, Pusztai Ádámmal és Szabó Tamással a Collabrit három évvel ezelőtt, ahol a tanulni vágyóknak nyújtanak segítséget képzésekkel és neves előadók Veszprémbe hozatalával. Most pedig elérkeztek a következő lépcsőfokhoz is, egy co-working iroda kialakításához. Hiszen, ahogy Szilvia mondja, a holnap munkáit nem a tegnap munkahelyei fogják elvégezni, a közösségi iroda pedig pont azt adja meg, amelyre ezeknek, az új formában dolgozó embereknek szüksége van: egy modern, inspiráló környezetet, ami egyszerre kreatív és hatékony a munkavégzés szempontjából.

A közösségi iroda, mint fogalom, egyébként nem újszerű: az ötlet, miszerint adott összegért cserébe asztalt és széket bérelhetsz egy közösségi térben, eredendően Kaliforniából származik, és a 2010-es évekre Magyarországra is megérkezett, igaz, jobbára a fővárosba. Idővel aztán vidéken is megnyíltak az első co-working irodák, Veszprém azonban eddig még kimaradt a körből.

Június 2-án viszont a Veszprém-Balaton 2023 Zrt., a BENT Egyesület, az INPUT Program és a Collabri támogatásával, Filep Szilvia, Pusztai Ádám, Pas Balázs és Szabó Tamás szervezésében várhatóan megnyílik Veszprém első közösségi irodája az Óváros tér 25. szám alatt. Az összesen 150 m²-es területen 70 m²-en nyílik co-working tér, emellett kiszolgáló egységek, egy 2-3 fős és egy 4-5 fős tárgyaló, valamint egy 15-20 fős workshop terem is helyet kap benne. Pontos információk a Collabri Facebook oldalán érhetők el.


Névjegy

Filep Szilvia dolgozott állami cégnél, a kkv szektorban és multinál is. Több mint hat éve foglalkozik szabadúszó közösségek építésével, rendezvények szervezésével és olyan platformok létrehozásával, ahol freelancerek tudnak egymás között tapasztalatokat megosztani, ismerkedni, előadókat meghallgatni, fejlődni. A legnagyobb globális online munka oldal, az Upwork egykori trénere, a Freelancers in Hungary meetup sorozat és a Freelancer Festival alapítója, a helyfüggetlen életmód híveinek szóló Freedom X eseménysorozat 2017-es budapesti és 2018-as spanyolországi állomásának projekt menedzsere, a FreelancerBlog.hu főszerkesztője.


Korábbi írások a közösségi irodákról:

Coworking, csopaki fröccsel
Vidéki coworking iroda körkép


A cikk alapját az INPUT Program által szervezett Startup & Business – Hogyan lesz Veszprém smart city? eseményen elhangzott előadás adta.

Bertalan Melinda
Fotó: Domján Attila