Október 10-én nyitotta meg kapuit a finn grafikusművész Kari Piippo és fiatal alkotótársai különleges plakátkiállítása a Csikász Galériában.
Veszprém az idei évben csatlakozott először a Budapesten és néhány vidéki városban már 15 éve megrendezett Design héthez. Nagyon fontos ez a hét, mert mára kiderült, tudatosodott az, hogy a design nem egy csomagolás, nem valaminek a burkolata, hanem ennél sokkal több, a design egy filozófia, magatartás, szemlélet, életforma, amivel érdemes foglalkozni – mondta a megnyitóra érkezett vendégeknek Hegyeshalmi László képzőművész, a Művészetek Háza Veszprém igazgatója.
A Design hét keretében a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft., a Művészetek Háza Veszprém és Kari Piippo összefogásával egy egyedülálló kiállítást kapott a város, amely az esztétikum okozta mámor mellett időutazás-szerű élményt nyújtva sodorja vissza a látogatókat a gyermekkori emlékek világába.
Tardy-Molnár Annától, a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójától megtudhattuk, hogy október a plakátművészet műfajának hónapja a MANK-nál: a múlt héten nyithatták meg Kari Piippo munkáinak összefoglaló tárlatát szentendrei galériájukban, amely egészen október 28-ig megtekinthető. A kiállítás mellett a fiatalok segítését kiemelt fontosságú missziójának tekintő MANK, Kari Piippo támogatásával rendezte meg workshopját Szigligeten, ahol a grafikusművész mentorként adta át gazdag életpályája során összegyűjtött tudását, tapasztalatát az ifjú alkotóknak. Piippo elmondta, hogy pár nap nagyon rövid idő ahhoz, hogy az ember teljes betekintést nyerjen a plakátok világába. A workshop során mentorként ötletet adott az elinduláshoz az úton, ahol maga az utazás az igazi cél és a jó eredmény csak egy plusz érték. A szigligeti alkotóműhely bőséges termést hozott, amelyet Kari Piippo munkáival kiegészülve egy különleges „mester-diák” kiállítás formájában láthatunk a Csikász Galériában.
Kari Piippo finn plakáttervező, grafikusművész. A Műszaki Főiskola grafikus designer szakán végzett Helsinkiben, 1967-ben, majd 1989-1997 között a helsinki Művészeti Akadémián tanított. A finnországi Mikkeliben él, ahol 1987-ben alapított stúdióját vezeti.
„A plakát nagyméretű, nyomdailag sokszorosított kültéri hirdetmény, amely grafikai és tipográfiai elemek felhasználásával készül.” Ha a plakát tényleg ilyen unalmas lenne, mint ahogy a hivatalos definíció leírja, akkor nem nagyon érdekelne bennünket és nem lennénk itt a mai napon – kezdte nyitóbeszédét Hegyeshalmi László.
Talán mindenkinek eszébe jutnak azok az idők, amikor művészi plakát csodák lepték el a városokat: megjelentek a régi piros telefonfülkéken, a poros faliújságokon, a fákat övező hirdető felületeken és a buszmegállók oldalain. Hova lett a plakátművészet az utcáról? Talán már nincsenek grafikusok, csak a fotóreklám alkotó Photoshop mesterek?
A galéria falait szemlélve megnyugodhatunk, hiszen a tehetséges alkotók művei között járva ismét találkozhatunk a szabad plakát grafika világának egy újraértelmezett, modern, ám értékes vonalával.
A Csikász Galéria szövevényes szobáit feltérképezve megakad a szemünk a színes, feltűnő poszter kreációkon, hiszen egy jó plakát megragadja tekintetünket, mélyebbre merülve viszont a vibráló színeken és mintákon túl meglátjuk az értelmet, a tartalmat, üzenetet, ami gondolkodásra késztet.
A kiállítás egy betekintés a művészek gyermekkori emlékeinek legmélyebb bugyraiba, miközben minden alkotás a látogatókban is nosztalgikus képkockákat idéz: a régi zongoraórák, a játéktároló dobozok, a plüss macik, a fájó szurik és az éjszakára résnyire nyitott ajtók is megjelennek motívumként.
Kari Piippo szerint a jó plakátot észrevesszük és megnézzük, de a legjobbakat meg is jegyezzük, ami igaz is lehet, hiszen erről a kiállításról csak emlékek és gondolatok sokaságával távozhatunk.
A tárlaton látható művek alkotói: Kari Piippo, Fónagy Dániel, Navratil Ferenc, Tom Boergonje, Vad Bence, Varga Zsófia és külön meglepetésként a Blank design: Lengyel Anna Polly és Csizmazia András.