a város arca
Támogató iskola
Közösen együtt – diák, szülő, tanár

A Támogató Iskola koordinálása mellett közösségépítő feladatokat is vállalt a SZABAD-SAJTÓ Kulturális és Ifjúsági Egyesület. Mártony Zsuzsannával beszélgettünk.

Csak közösen: diák, szülő, iskola

Az iskola az életünk egyik legfontosabb terepe, hiszen mindenki kapcsolatba kerül vele élete során, mint diák, mint szülő. Az iskola csak akkor működik jól, ha a diák, a szülő, és az iskola közösen, együtt, egymást erősítve, támogatva dolgoznak. Sajnos az utóbbi időkben megfáradt az iskola, megfáradt a környezte is. Mindenki: szülők, diákok, tanárok túlterheltek. Ezért gondoltuk azt, aktivizálni kell ezeket a közösségeket. Megmutatni értékeiket egymásnak, önmaguknak, és kialakítani egy közös munkát. Ezt a folyamatot neveztük megismerés, megerősítés és a minőség folyamatának.
Újból meg kell ismernünk önmagunkat, környezetünket. Meg kell erősíteni a pozitív dolgokat. És ez egy minőségi ugrást fog jelenteni a munkában, a munkakörnyezetben.
Legfontosabb, hogy felismerjük, csak közösen, egymást támogatva tudunk sikeresek lenni.

Közös nyel – kollaborációs kommunikáció

A megismeréshez, a megerősítéshez kell egy eszköz, ami jelen esetben a kollaborációs kommunikáció. A startup-ok világában hatalmas sikert aratott ez a nyelvezet. Biztos az oktatásban is segít az előrelépésben. Nagyon nagy hiba, hogy a diák, szülő, iskola nem érti egymást. Elbeszélünk egymás mellett, szajkózzuk a magunk igazát, és bele sem gondolunk, hogy mit akar a másik. Mit érez, mit gondol.
Meg kell hallgatnunk, és meg kell értenünk a másikat. Beszéltetnünk kell a bezárkózásba menekülő diákokat, szülőket, tanárokat. Ennek a párbeszédnek nemcsak az lesz az eredménye, hogy kimegy belőlünk a felhalmozódott gőz, feszültség, hanem megtaláljuk azokat a közös pontokat, amire a közös munkánkat építhetjük.
A kollaborációs kommunikációt hamar el lehet sajátítani és végtelenül nagy lehetőségeket, új világokat nyit ki bennünk, környezetünkben.

Tréningezzük önmagunkat

A fentiek szellemében indítottuk el a Jendrassik Technikumban a vezetők: igazgató, helyettesek, gyakorlatioktatásvezetők, és a munkaközösség-vezetők képzését. Írásban, személyes találkozások és digitális levelezés formájában kezdtük el a közös munkát. Pillanatok alatt kiderült, mekkora szükség volt rá. Szükség volt a belső kételyek, feszültségek kibeszélésére, miközben megerősítettük a vezetőség belső összetartását. Ez gyorsan induló folyamat, ami sokáig tart. De dolgoztunk a diákönkormányzattal is. Az Év tanára díjat megalapítottuk, ahol a diákok érzelmi alapon választhatják ki a számukra legkedvesebb tanárt.  A zenével foglalkozó tanulóknak megmutattuk a veszpremunk.hu zenei portált.

Jövő

Ebben a néhány hónapban is számtalan új ötlet látott napvilágot, ami biztató. menetközben szerveztük meg a diákokkal közösen a négy adventi ünnepi műsort. Rátaláltunk az EKF Street Art projektjére. Számtalan új ötletünk van, amit szeretnénk megvalósítani. Most azonban értékeljük az elmúlt hónapokat. megnézzük, mit hogyan lehetne jobban csinálnunk. Megfogalmazzuk az elvárásainkat. Aztán ezekkel megkeressük az iskola vezetőjét, a szakképzési centrum vezetőit és közösen kialakítjuk a jövő tanévben megvalósítandó terveket. 


Pethő Imre