a város arca
Támogató iskola
DEMO: Művészet és önfejlesztés

A DEMO (Design és Egészség, Modell Egyesület) a művészet eszközeit használva gyermekfejlesztéssel foglalkozik. Minden egyes tevékenyégüknek (DEMO Műhely, STAMP) ez az alapja. Berta Barna, a program szakmai vezetője és Szénási Panna, egyesületi tag avat be a részletekbe. 

DEMO Műhely, valójában alkotás művészekkel közösen...

....grafika, animáció, fotó, építészet, forma és ékszertervezés témakörben. Itt maga a munka, az alkotás folyamata a lényeg, az elkészült tárgy végeredményben egyfajta "melléktermék". A résztvevők művészeti ismerete fejlődik, kreativitásuk erősödik, észrevétlenül fejlesztik személyiségüket.
Mindezt egy igazi közösségben végzik el, ahol valódi együttműködésre van szükség, ahol megtanulnak együtt létezni, ismeretlen társakkal dolgozni, ami érdekérvényesítő oldalukat is erősíti
2007 óta fejlesztjük ezt a projektünket, számtalan iskolával voltunk, vagyunk kapcsolatban, ahol tanórán kívüli tevékenységként foglalkozásokat, nyári időszakban táborokat tartunk.
Műhelyünk egyfajta preventív mentálhigiénés program, ahol az egészséges életmódot úgy erősítjük, hogy elektronikus eszközök nélkül, egészséges életmódot folytató alkotókkal dolgozunk.

Egy igazi civil összefogás a STAMP (Studio where The Art Meets Practice)..

....melyben Veszprém egyes városrészeit ismerhetik meg és alakíthatják a gyerekek. Ebben a tudatos környezet fejlesztésben a gyerekeken kívül művészek, kulturális szakemberek, kommunikátorok, magánszemélyek vesznek részt.
Szakmai hátteret a DEMO mellett a Művészetek Háza, a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület, a kultúrAktív Egyesület, az Art-i-csóka és Kökény-kék  Művészeti Műhely biztosítja. A folyamat végén egy hasznos szellemi "terméket" kapunk: naplót, közösségi társasjátékot, térképet, vagy mesekönyvet.
Ez a projektünk elnyerte a Veszprém 2023 támogatását.

A Jendrassikban elindult Támogató Iskola részeként ...

... több projekttel veszünk részt. 
A DEMO Műhely keretében egy belső közösségi teret alakítunk ki diákok, oktatók aktív részvételével. Itt már több találkozáson vagyunk túl. Sőt az első „melléktermék”, egy pad is megszületett.
STAMP részeként társasjátékot tervezünk diákokkal együtt tanórák keretén belül. Szeretnénk, hogy otthon érezzék magukat a fiatalok az iskolájukban, annak tágabb környezetében, ezáltal erősíteni szeretnénk a helyi kötődésüket. A társasjáték tervezése aktívitásra sarkallja őket, észreveszik, hogy egy virágültetés, egy pad színesre festése mennyire javíthatja a környezetüket, rájönnek, hogy egy ötlettel közösségüket erősíthetik. 
Tevékeny, környezetünkért, önmagunkért felelősséget vállaló felnőttekké válhatnak ezáltal. Egy társasjáték létrehozása egy speciális tanulási folyamat, ami hasznára válhat diáknak, oktatónak, iskolának egyaránt.


Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Gyermekek Egészség Nevelő Prevenciós Alapítványa, Erzsébet Táborok, Danone, Vöröskereszt, Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona Óvodája és Általános Iskolája, Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat intézményei, Nemzetpolitikai Államtitkárság, Hello Wood Design&Build, Világszép (Meseközpont) Alapítvány, VEB2023 ZRt., Design Hét Budapest, Települési Önkormányzatok, határontúli, országos és helyi oktatási intézmények

Programokkal gazdagon telt a 2022-es év, amit az alábbi formában foglaltak össze közösségi oldalukon. 

Egy rendkívül tartalmas év áll mögöttünk, rengeteg gyermekkel ismertettük meg a kreatív alkotás élményekkel teli izgalmait. A fiatalok terveztek, alkottak és örömmel mutatták be kis- és nagyközönség előtt a kész műveket.

Összesen 74 workshopot hoztunk tető alá, vagyis gyakorlatilag minden 5. napon tartottunk egy design témájú alkotóprogramot gyermekeknek Veszprém kulturális értékeinek megismerésével.

ÉPÍTÉSZET - TEXTILTERVEZÉS - MÉDIADESIGN - ANOMÁCIÓTERVEZÉS  

- Az elmúlt évben 2 alkotóhetet is tartottunk, ezek alatt összesen 18 workshopon vártuk a gyermekeket és alkottunk közösen az együttműködő iskolákban.

- A legnagyobb kihívásunkat, az 5 alkalmas STAMP kurzust öt különböző tematikában hirdettük meg, ezek keretében 22 workshop jött létre.

- 10 alkalommal Panel workshopot is tartottunk, amikor 1-1 nap alatt alkottak valami hatalmasat a fiatalok, de a BudapestDesignWeek-hez is csatlakoztunk.

- Mindezeken túl a projektműhelyek is pörögtek. Itt hosszú távon készítünk közösen valamit, ami nagyot szól majd. Elkezdődtek a Placo-mese előkészítése, zajlanak a ParticipiVeszprém közösségi társasjáték kivitelezései. Ez utóbbin 84 diák dolgozott együtt a tervezőgrafikusainkkal. Emellett megkezdtük a Hurrá Veszprém könyv, Varázsszemüveg nevű foglalkozásainak előkészítését a veszprémi Digitális Tudásközponttal együttműködve.

- Összegezve, mintegy 500 gyermeknek mutattuk meg, milyen egy szuper közösségben, a kreativitás szárnyán ülve valami hasznos és kézzelfogható dolgot megalkotni.

A végére csak néhány példa, milyen alkotások jöttek létre az egyes workshopok, projektek során. 

- A STAMP Óváros kurzus alkalmával piknik bútorokat alkottunk a Márkus lépcsőhöz, kisfilmet készítettünk Veszprém óvárosának múltjáról, jelenéről, jövőjéről, illetve hímzési technikák megismerésével készíthették el saját címerekiet a gyerekek.

- A Panel workshopok alkalmával építőkockák segítségével gyártottunk kisfilmet, virágtartót készítettünk és növényi mintákkal pólónyomás is zajlott, de díszpárnát és asztali rendszerező is szerepelt az elmúlt évben az alkotások között. Az év végén karácsonyi portré fotózás volt a feladat, illetve zsebállatka varrása.

- A Budapest DESIGN WEEK alkalmával fából készült ülőke (hokedli) készült, újrahasznosított textilborítással, plakát tervezés kollázstechnikával.

- Participi projekt részeként a szubjektív térképek készítésébe engedtünk betekintést a középiskolásoknak. 

- Mindezeken túl számos iskolában tartottunk workshopot, melyek alkalmával városrészi sétákat tartottunk, vagy épp rollert gyártottunk. Végezetül a Jendrassik-Venesz iskola együttműködésével közösségi bútorok tervezése és kivitelezése zajlott. 

!Az idei évben sem pihenünk, sőt. Hamarosan kezdődnek a foglalkozásaink.