A Hester's Life granola és müzligyártó üzem irodájában ülünk. Porkoláb Eszterrel, a cég egyik tulajdonosával beszélgetünk, aki dietetikusként végzett a Pécsi Tudományegyetemen.
– Mi vonzott a dietetikus szakmához, és valójában mit végez, mit dolgozik egy dietetikus szakember?
– Nagyon régóta érdekelt, hogy miként lehet egészségesen étkezni, ráadásul nagyon szeretek főzni és enni is. Így aztán középiskola után elmozdultam ebbe az irányba, és szerencsére elsőre felvettek az egyetemre. A dietetikusok számos területen tevékenykednek. A klinikai dietetikusok kórházakban dolgoznak, és különböző osztályokon betegségspecifikusan ajánlanak étrendet, és táplálásterápiával segítik a beteg gyógyulását. Emellett – mivel felkapott lett egészséges vagy egészségesnek vélt termékeket gyártani – az élelmiszeriparban a termékfejlesztés során sok esetben alkalmaznak dietetikusokat.
– Dolgoztál az egyetem elvégzése után dietetikusként?
– Az egyetem után 2014-ben jelentkeztem a veszprémi kórházba dietetikus pozícióba – hiszen itt voltam gyakorlaton is –, de nem vettek fel. Megpróbálhattam volna máshol is, viszont az addigi sok utazást ismerve – Veszprém és Pécs között –, nem akartam ingázni, más városban dolgozni, így vissza akartam költözni Veszprémbe. Két hetet voltam hajlandó otthon ülni és kipihenni az államvizsgát, és ezután jelentkeztem egy gyógyszercéghez orvoslátogatónak. Ez komoly szakmai kitérőnek tekinthető, de annak is megvolt a szépsége, hiszen alaposan beleláttam az egészségügybe. Három évet dolgoztam ebben a munkakörben.
– Milyen út vezetett a vállalkozáshoz? Orvoslátogatóként hogyan került képbe a müzli?
– Több irányból jött az ötlet. Az első a személyes indíttatás volt, merthogy valami olyan müzlit szerettem volna reggelizni, ami gyorsan elkészíthető – mivel rohantam minden reggel –, de egészséges is, nincs telenyomva cukorral, magas a rosttartalma, finom, és több variációban is meg lehet csinálni. Na, ilyet nem találtam. Emellett barátom, Kráml Dávid előállt az ötlettel, hogy találjunk ki valami terméket, hozzuk össze a kettőnk tudását. Ő – mint tervező grafikus – nagyon szép csomagolást tudna csinálni, én meg tervezzek az említett szempontoknak megfelelő belevalót. Ez a pár halmaz összeállt egy metszetté, ami a müzliben öltött testet – de nem a klasszikus müzliben. A klasszikus müzli sokak számára nem élvezhető. Így aztán elkezdtem külföldi oldalakat kutatni, hogy mi az, ami például Amerikában újdonság, mire nyitottak az emberek? Akkor találtam rá a granolára, amelynek az a lényege, hogy általában zabpelyhet összekevernek valamilyen ragasztóanyaggal, sziruppal, hozzátesznek valamilyen magot, és kisütik a sütőben. Amikor kész, finom és ropogós lesz. De nekem az volt a problémám, hogy mindig valamilyen szirupot vagy mézet tartalmaztak. Akkor jutott eszembe, hogy a datolyának is van édesítő hatása, ezt lehetne szirup helyett használni, és elkezdtem otthon kikísérletezni, hogy mindez miként működhetne. A konyhában álltak a csuprokban a különböző magok, zabpelyhek. Rengeteg pénzt költöttünk a jó alapanyagokra és a kísérletezésre, magára a termékfejlesztésre.
– Mi adta meg a végső lökést ahhoz, hogy belevágjál a vállalkozásba?
– Nem volt, illetve nem kellett végső lökés. Tulajdonképpen a gondolat megszületésénél tudtuk, hogy meg akarjuk csinálni. Nem akartuk elkapkodni, vártunk, míg minden összeáll. A csomagolást például egy évig terveztük, majd 2017-ben indítottuk el a gyártást.
– Számos ember érzi úgy, hogy van jó ötlete, de nem mer belevágni, mert fél a rizikótól. Te hogyan győződtél meg róla, hogy érdemes elkezdeni?
– Erősen bíztam abban, hogy rajtam kívül biztosan sok ember van, aki vágyik minőségi reggelire, és jó köntösbe bújtatott valódi, egészséges termékre. Természetesen végeztünk piackutatást is, mely megerősített abban, hogy a miénkhez hasonló koncepciójú termék nincs a piacon. Eleinte egy olyan webshopot terveztünk, ahol mindenki összeválogathatja a kedvenc müzlijét, amit aztán futárszolgálattal küldünk ki a megrendelőnek. Jelenleg több mint 70-féle alapanyagból válogathatnak a vásárlóink. A felhasználó számára tényleg élmény összerakni egy-egy müzlit. Az egyedi müzliken kívül saját receptúrás termékeink is szélesítik a webshop kínálatát, így, ha valaki nem akar egyedi terméket készíteni, ezek közül is választhat.
– Ez hatalmas siker. Természetesen felmerül a kérdés, hogy miként tudtátok mindezt anyagilag megvalósítani?
– Dávidnak viszonylag jól működő cége volt és van, én pedig nagyon jó fizetést kaptam, amelynek több mint a felét éveken keresztül folyamatosan félreraktam, hogy belevághassunk ebbe a vállalkozásba. Ezen kívül a családtól is kaptunk támogatást.
– Említetted, hogy 2017 szeptemberében kezdődött meg a gyártás. Az elmúlt években hogyan fejlődött a vállalkozás?
– Kezdetben napi 18 kilogramm granolát sütöttünk, ez a szám mára napi közel 500 kilóra emelkedett. Sőt, most úgy látszik, hogy kinőttük az üzemet. Iszonyatos ugrás történt az alatt a két év alatt, amióta belevágtunk. A webshopos értékesítés mellett most már kiskereskedelmi forgalomban is kaphatók a termékeink – például EuroFamilyben, a DM és a Tesco üzletekben, illetve a legtöbb bio- és delikát boltokban. Ehhez készítettünk egy nagyon szép brossúrát, én pedig végigjártam az üzleteket. Mintha területi képviselő lettem volna: elmondtam, miből van, miért más ez a termék, mint a többi. 2017-ben hárman kezdtük a munkát, jelenleg pedig 13-an dolgozunk a cégben. Tényleg csodás ez a történet: elindítottuk a vállalkozást, ahogyan azt mi éreztük, a piac pedig visszaigazolta a döntésünk helyességét.
– Mit csináltál a vállalkozás elején, közben, és mit csinálsz most? Hogyan változott a munkád?
– Amíg hárman dolgoztunk, addig a termékfejlesztés, a gyártás felügyelete, az alapanyagok beszerzése, az aktuális receptúrák finomítása mind az én feladatom volt, ráadásul a boltokat is én kerestem meg, és belistáztattam több nagy bionagykerben a termékeket. 2018 tavaszától már nem kellett foglalkoznom a kereskedéssel, mert lett saját forgalmazónk. Döntenünk kellett, hogy a gyártást és a kereskedést is végezzük-e egyszerre, vagy csak az egyiket, de úgy láttuk, ha kizárólag gyártással foglalkozunk, akkor még inkább oda tudunk figyelni a termék állandó minőségére. Jelenleg ott tartunk, hogy le fogom adni a gyártás vezetését egy élelmiszeripari szakembernek, mert az én élelmiszeripari tudásom nagyjából idáig terjedt. A továbbiakban a cégnél inkább a termékfejlesztéssel szeretnék foglalkozni.
– Sok szakmai munka van a termékfejlesztés mögött?
– Nagyon sok kutatás alapján állítok össze egy-egy terméket. Ahogy említettem, nem sziruppal készülnek a termékeink, hanem valódi gyümölcsöt használunk. Ez pedig merőben meghatározza a gyártástechnológiát, illetve a termék minőségét. Utánanézek új alapanyagoknak, technológiáknak, figyelem a trendeket.
– Mi az egyéni vállalkozói lét szépsége és nehézsége?
– Kemény munka fenntartani az egészet, és felelősséget vállalni a munkavállalóidért. A szépsége az, hogy megcsináltunk egy terméket, ami utána emberek százainak, ezreinek lehet segítség a napkezdéshez, vagy akár az életükhöz. Nincs persze főnököm – de ez a legrosszabb. Folyamatosan dolgozom... Valójában szabadságon sem igazán vagyok: ha elutazunk valahova, akkor is viszem a gépem, és akkor is rajta van a fél szemem a dolgokon. Mindig dolgozunk, akkor is, ha nem. Ráadásul Dáviddal egy pár vagyunk, így óhatatlanul hazavisszük a munkát, és beszélünk otthon is itteni dolgokról. Egy egyrészt jó, mert folyamatos fejlődéshez ad lehetőséget, viszont amúgy meg nem, mert az agyunk nem kapcsolódik le erről a vonalról.
– Tudatos ember vagy?
– Van, amiben igen, van, amiben kevésbé, de az idő előrehaladtával bizony egyre tudatosabb vagyok. Sokkal meggondoltabban döntök, és jobban átlátom a dolgokat, mint korábban. Ezt talán a vállalkozás komplexitása adja. Általában hallgatok a megérzéseimre is, illetve több támaszom is van a családon belül, akik segítenek nehezebb döntések meghozatalában.
– Milyen jövőkép van előtted?
– Nemrégiben visszamentem az egyetemre, és elvégeztem posztgraduális képzésen a sportdietetikát. Szeretném folytatni a tanult szakmámat. A közelmúltban indult egy együttműködés a veszprémi Kézilabda Akadémiával, ahol fiatal sportolóknak fogok segíteni a felkészülésben. Mindemellett természetesen folytatom a termékfejlesztést a Hester’s Life-ban. Illetve a márka kommunikációjában az edukációt, a szakma tartalmat állítom elő. Viszont a mindennapi gyártásban, operatív munkában nem veszek szervesen részt.
NÉVJEGY
Porkoláb Eszter a veszprémi Ipari Szakgimnáziumban érettségizett, majd a Pécsi Tudományegyetemen szerzett dietetikus és sportdietetikus diplomát. Jelenleg a Hester' Life tulajdonosa.
Szaksz Balázs
Fotó: Hester's Life