Szajki Péter a minimális költségvetésből elkészített Intim fejlövés után lett ismert rendező. Azt vallja, hogy jó filmet az készíthet, aki a közönség igényeire szabja a mozit.
– Hogyan került a filmes szakmába? Mi indította el ezen a pályán?
– Eredetileg színésznek készültem, minden energiámat ebbe adtam bele. Közben viszont írtam verseket, csináltam képzőművészeti alkotásokat hobbiból. Budapesten a Szárnyak Színházának vezetője, Csetneki Gábor hívta fel a figylememet arra, hogy nem színésznek, inkább rendezőnek kellene jelentkeznem, mert ehhez van érzékem. Ahogy ezen elgondolkoztam, rájöttem, hogy valóban érdekelne ez az irány.
– Melyek voltak az első próbálkozásai rendezőként?
– 2000-ben jártam a Szellemkép Szabadiskola nevű rövidfilmes iskolába, ott csináltam az első rövidfilmjeimet. Innen már egyenes út vezetett tovább az első komolyabb munkámig, az Intim Fejlövésig. Már 2004-ben megírtam a forgatókönyv első változatát, és négy évembe telt, mire sikerült egy producerrel összefogva létrehozni a hátterét. Ezt külföldön no-budget kategóriának hívják, a film hatmillió forintból valósult meg. Innentől kezdve számítok rendezőnek, a szakma és a nézők is kedvelték. Moziban szinte mindenféle reklám nélkül húszezren megnézték, ami szép teljesítmény, igazán azonban az interneten és a tévében lett népszerű. Az Indavideón több mint négyszázezren látták, ott máig a legnézettebb film.
– A 2010-es évek elején a filmművészetnek hol van helye az interneten?
– A mozi örök és halhatatlan, viszont a legnagyobb nézettséget az internet és a tévé hozza minden vizuális tartalomnál.
– Az alkotóknak lehet ebből bevételük?
– Külföldön talán igen, de szerintem ennek Magyarországon még nincs platformja. Talán ha lenne olyan felület, ahonnan pénzért lehet letölteni, a magyarok akkor is inkább kalózverziót keresnének. Úgy érzem, egyelőre hiányzik ennek a kultúrája és jogi szabályozása is.
– Mi az Intim Fejlövés titka? Magyarországon készülnek olyan nagy költségvetésű filmek, amire a kutya nem kíváncsi, míg ön hatmillióból tető alá hozott egy népszerű mozit.
– Igazság szerint a téma – a szex – hozza a nézőket. Olyan kérdéseket kell feltenni, ami érdekli a társadalmat. Ha a közönségnek tervezed és készíted a filmet, és mindent a terveid szerint meg is tudsz valósítani, akkor annak várhatóan sikere lesz. Engem az a szándék vezérel, hogy a közönség számára érthető és élvezhető legyen.
– A közönségfilmeket számokban mérik, de mitől lesz jó egy film, ami nem feltétlenül a nézők szórakoztatásáért készül?
– Előfordulhat, persze, hogy valaki elsősorban művészi indíttatásból készít filmet, mint például Tarr Béla, aki ma Magyarországon megkerülhetetlen ebben a műfajban, nagyon magas színvonalon csinálja a filmjeit. Én is rajongója vagyok. A titok a tehetség és a szakmai tudás elegye. Mindenki szeretné megtudni, hogy mi az a plusz, amitől különleges lesz egy film: azt hiszem ez a tehetség.
– Hogyan vezetett az Intim Fejlövés után tovább az út? Gondolom a következő mozijához már könnyebb volt támogatókat találni.
– Így van, ha az embernek sikerül egyszer villantania, onnan már könnyebb továbbhaladni, hiszen könnyebben eléred, hogy egy producer elolvassa a forgatókönyved. Volt olyan forgatókönyvem, amit ismeretlenként leadtam egy producernek, és szerintem máig nem olvasta el. Az Intim Fejlövés után már könnyebb volt elérni, hogy egyáltalán elolvassák az írásomat. A Nejem, nőm, csajom tervezésekor már számolhattunk azzal, hogy az Intim fejlövés mennyi emberhez eljutott, bízhattunk abban, hogy ezt a sikert meg tudjuk ismételni.
– Mennyiben akart eltérni az első filmjétől? Meg akarta mutatni, hogy mást is tud, vagy inkább a jól bevált recepthez nyúlt?
– Úgy álltam neki a filmnek, hogy nem akartam ismételni magam. A forgatókönyvet is könnyedebbre és humorosabbra írtam, akkor éppen ez érdekelt. Meg persze a négy főszereplő nő is adta, hogy könnyedebb legyen a hangvétele, nőkkel könnyebb ebbe az irányba menni, mint férfi főszereplőkkel.
– Mennyire kötődik Veszprémhez?
– Nagyon szeretek ide jönni. Párom, Vörös Adél forgatókönyvíró veszprémi származású, gyakran járunk a városba. Én is jártam ide gimnáziumba két évig, részt vettem a Kolti Helga vezette Pillanat Színházban annak idején, onnan is rengeteg emlékem van. Alapító tagja vagyok az Itt-Most Egyesületnek, amit Poller Imre barátom vezet.
- Ha filmekről beszélünk, mit szeretne a közeljövőben elérni?
- Sok ötletem van, drámától egészen a színtiszta vígjátékig. Sosem lehetek biztos abban, hogy mi lesz a következő lépés, az a helyes, ha mindig van több elképzelésem. Az, hogy melyik valósulhat meg, azt majd az élet hozza.
Névjegy Szajki Péter filmrendező 1980-ban született Tapolcán. A Pálos György-féle Szellemkép Szabadiskolában tanult filmezni, első egész estés játékfilmjével máris nagy sikert ért el, a Filmszemlén a legjobb elsőfilmesnek járó Simó Sándor-díjat is átvehette 2009-ben. Filmjei rendezőként: Intim fejlövés, 2008 A Pierre Woodman-sztori, 2009 Szerelmek városa, 2011 Nejem, nőm, csajom, 2012 Filmjei forgatókönyvíróként: Intim fejlövés, 2008 Szinglik éjszakája, 2010 Nejem, nőm, csajom, 2012 |
Schöngrundtner Tamás
Fotó: Babják Tamás