Sokan a világi dolgokról való lemondás általi „unalmas nyugalomra” asszociálnak a buddhizmus hallatán, pedig egyetlen célja, hogy az érett és független emberek fejlődését támogassa.

Sokan lelki békéről és a lemondásokról beszélnek, amikor a buddhizmus szót meghallják, pedig ahogy nemrég Láma Ole Nydahl egyik előadásán megfogalmazta: légy szabad és légy boldog! Erről szól a buddhizmus.

Hogyan valósítjuk ezt meg? Azzal kezdünk, hogy felelősséget vállalunk magunkért, és nem menekülünk az élet elől, hanem irányítjuk azt. Ez jó alapot ad a további növekedéshez.

‒ A megértés, hogy jelenlegi helyzetünk a korábbi cselekedeteink eredménye, az áldozat szerepkörből a saját jövőjét építeni képes ember izgalmas szerepébe helyez minket. Némi élettapasztalattal az olyan egyszerű közmondások, mint a „ki mint vet, úgy arat” valódi értelmet nyernek, és jó alapot biztosítanak külső és belső szabadságunk megvalósításához. A Buddha és a napjainkban az őt képviselő tapasztalt tanítók tanácsai és az általuk adott módszerek mindig az érettségre és a józan észre épülnek.

Ezeket alkalmazva fokozatosan eltávolítjuk a belső korlátainkat és félelmeinket, és ezek ellenkezőjét: nyitottságot, bátorságot és tartós boldogságot kezdünk tapasztalni. Emellett az a felismerés, hogy mindenki boldog akar lenni és elkerülni a fájdalmat, együttérzővé tesz minket. Ezt „szakszóval” megvilágosodásnak hívjuk – mondja Puskás Gergely, aki már 15 éve tart előadásokat Láma Ole Nydahl kérésére Magyarországon és világszerte egyaránt. A veszprémi Gyémánt Út buddhista központban beszélgettünk.

 

Tudatunk mindig velünk van, mégsem ismerjük igazán

 

‒ Buddhista módszereket bárki alkalmazhat, akit érdekel, hogy mi a tartós boldogság, és mi annak az oka. Ha valaki inkább magára gondol, és szerzetes szeretne lenni, ezáltal a szexualitás és az élet kihívásai nélküli hosszabb utat választaná, megteheti. Viszont aki az életet alapjában véve vonzónak és lehetőségekkel telinek látja, azzal a nemes megértéssel, hogy ha magunkra gondolunk, akkor problémáink, de ha másokra, akkor izgalmas feladataink lesznek, nekik a Gyémánt Út buddhizmus erőteljes, világi útja válik vonzóvá.

Világi buddhistának lenni annyit jelent, hogy előtérbe helyezzük az emberi értékeket, élvezzük az életet, és kibontakoztatjuk a benne rejlő lehetőségeket. A szerelem, a család, a munkahely, a sikereink és kudarcaink mind fontos részei fejlődésünknek. Miközben lelkiismeret-furdalás nélkül élvezzük a mulandó örömöket, tudatában vagyunk annak, ami igazán fontos: a tartós boldogság forrása maga a tudat ‒ mutat rá a buddhizmus lényegére Puskás Gergely.

 

„Milyen furcsa, hogy a saját tudatunk mindig velünk van, és mégsem ismerjük igazán.”

 

‒ A tapasztalatokról sokat, de ezek ismerőjéről, a tapasztalóról keveset, vagy semmit sem tudunk. Ezért a külső, mulandó dolgoktól remélünk maradandó boldogságot. Azonban a házunk, a partnerünk, munkánk, az iPhone-unk sosem lehet boldog helyettünk. A boldogság mindig a tudatunkban jön létre, bármi is váltja ki ezt. Buddha tanácsa teljesen logikus: keressük a tartós boldogságot ott, ahol az valójában van. Ebben Ő a profi ‒ jegyzi meg viccesen.

 

Reményen és félelmen túl

 

‒ Határtalanul gazdag az az ember, aki nemcsak a múló tapasztalatoknak van tudatában, hanem magának a korlátlan tudatosságnak is, amelyben ezek megtörténnek. Ennek felismerése ‒ mint saját valódi lényegiségünk ‒ a buddhizmus célja ‒ mondja Gergely, aki szerint tanítójuk, Láma Ole örömtelisége és közvetlen stílusa sok embert inspirál ma nyugaton:

A dán láma 45 éve minden évben kétszer utazza körbe a Földet, előadásokat és kurzusokat tart. Élettapasztalata, állandó jókedve, humora, és hogy fáradhatatlanul dolgozik mindenki javára, élő bizonyítéka, hogy mire képes az, aki valódi megvalósítással rendelkezik.

‒ A hétköznapi életben is lehetnek kisebb-nagyobb megtapasztalásaink arról, milyen az, amikor a reményen és félelmen  túli lényegiségünket tapasztaljuk. Ilyen pillanatokat élhetünk át például a szeretkezés legintenzívebb pillanataiban, vagy amikor szerelmesek vagyunk, de szabadesés alatt egy tandempilótával a hátunkon, vagy az eplényi sípályán egy jól sikerült ugratás közben is. Az is jó példa, mikor a legjobb barátainkkal töltünk minőségi időt. Ilyenkor teljességet tapasztalunk, tulajdonképpen azt, hogy élni jó ‒ mondja Gergely. ‒ Valójában az történik, hogy reményen és félelmen túl élvezzük a pillanat erejét és örömét. Frissnek tapasztaljuk a dolgokat, tele lehetőségekkel. Ezt a tapasztalatot érjük el a meditáció tudatos gyakorlásával is. A különbség az, hogy ennek hatására ez az élmény egy idő után állandósul, amit aztán később nem fogunk elveszíteni.

‒ Megértve, hogy egy buddha és közöttünk csupán annyi a különbség, hogy többet meditált, a meditáció elengedhetetlen és fontos részévé válik az életünknek. ‒ Puskás Gergely elmondta, a világon sokféle meditáció létezik, melyek céljai teljesen eltérőek lehetnek egymástól. A Gyémánt Út buddhisták célja, hogy felismerjék a tudat igaz természetét, vagyis azt, ahogy a dolgok vannak. ‒ Ehhez meditálni kell – teszi hozzá.

‒ Ahogy a testnek szüksége van mozgásra és vitaminokra, a tudatunknak ugyanúgy szüksége van meditációra, hogy jól működjön. Ha fizikailag jó formába akarunk kerülni, akkor elmegyünk egy edzőterembe, hogy fejlesszük az állóképességünket vagy az izmainkat. Ez teljesen érthető, mivel egy egészséges és erős test sok szabadsággal bír. Ehhez hasonlóan, ha a tudatunkat akarjuk „edzeni”, akkor elmegyünk egy másfajta „edzőterembe”: egy meditációs központba” – mondja, és szeinte hasznos, ha mindkettőre tudunk időt szakítani.

‒ Meditáció közben megtanuljuk, hogyan azonosuljunk a nem változó örömteli természetünkkel. A meditáció jelentése erőfeszítés nélkül időzni abban, ami van. Elvárások és félelem nélkül minden pillanatot frissnek, lehetőséggel telinek tapasztalunk. Bár a gondolatok megjelenhetnek, nem követjük azokat. Teljesen tudatosan időzve a jelenben a legmagasabb emberi tulajdonságok, mint a félelemnélküliség, az öröm, és az aktív együttérzés természetes módon jelenik meg.

Ha tudatunkra, mint egy tükörre gondolunk, akkor lekötnek minket az ebben megjelenő képek (gondolatok, érzelmek), és emiatt nem látjuk a tükröt magát. Ez azt jelenti a buddhisták szerint, hogy amíg az érzéseinket és gondolatainkat követjük, addig nem vagyunk képesek megpillantani ezek ismerőjét. A meditáció lehetővé teszi, hogy megtapasztaljuk magát a tükröt, a benne megjelenő képek mögött.

 

A meditáció megváltoztat minket

 

‒ Amikor megtanulunk, és rendszeresen elkezdünk meditálni, a barátaink, a családunk és a kollégáink azt fogják látni, hogy változunk. Például azokban a helyzetekben, amelyeket korábban a felbukkanó harag vagy féltékenység miatt túlreagáltunk, idővel jó stílusban, rezzenéstelen arccal vagyunk képesek kezelni. Távolságot nyerünk a zavaró érzelmektől, mivel felismerjük azok mulandó természetét ‒ mondja Gergely, majd hozzáteszi: ‒ a meditáció egy következő nem várt ajándéka, hogy elkezdjük megérteni, hogy az ego valójában nem létezik. Amiről eddig azt gondoltuk, hogy „én”, arról megértjük, hogy valójában illúzió. A testünk, a gondolataink, érzéseink, állandóan változnak, és nem rendelkeznek állandó létezéssel.

‒ Az egyetlen dolog, ami nem változik, és mindig jelen van, az a tudatosság maga. Ennek felismerése gyakorlatilag megszabadít bennünket a szenvedéstől. Többé nem érezzük magunkat célpontnak, ezért többé semmi sem tud ártani nekünk, beleértve a sértő szavakat vagy cselekedeteket, melyekről úgy gondoltuk, hogy felénk irányulnak. A meditáció ajándék saját magunknak.

2450 év tapasztalatával a hátunk mögött efelől nincs semmi kétségem. Mióta a történelmi Buddha átadta a Gyémánt Út tanításokat, számtalan gyakorló valósította meg ennek célját az általunk is használt módszerek által. 1500 évig Indiában, majd ezer évig Tibetben tartották fenn az átadást. A tudatról szóló megszabadító tanításokat és módszereket 1969-ben a 16. Karmapa első nyugati tanítványainak, Láma Olénak és feleségének, Hannah-nak is átadta, amit ők a Karmapa kérésének megfelelően továbbadtak az erre nyitott nyugat kritikusan gondolkodó, képzett idealistái számára.

Ez élő átadás, amely töretlenül maradt fenn napjainkig, és marad fenn továbbra is azáltal az idealista munka által, amelyet Láma Ole irányítása alatt, barátainkkal karöltve végzünk immáron több mint 700 központunkban világszerte. Ez egy nagy dolog ami sok felelősséggel jár. Úgy tűnik, ez az életstílus egyre népszerűbb nyugaton ‒ összegzi Gergely.

 

Gesztesi Ákos
Fotó: Domján Attila

impresszum