Iratkozzon fel hírlevelünkre

Összes kiadásunk

 

 2017/2. szám

 

 2017/1. szám

 

 

 2016/1. szám

 

 2015/2. szám

 

  2015/1. szám

 

  2014/3. szám

 2014/2. szám

 

 2014/1. szám

 

 2013/3. szám

 

2013/2. szám

 

2013/1. szám



2012/4. szám

 


2012/3. szám

 


2012/2. szám

 


2012/1. szám

 


2011/2. szám

 


2011/1. szám

 

Élményt kell adni az idelátogatóknak – véli Neubauer Sándorné, a Veszprémi Turisztikai Egyesület elnöke, akivel Veszprém turisztikai helyzetéről, a fejlesztések lehetséges irányáról beszélgettünk.

– 2012 januárjától a Veszprémi Turisztikai Egyesület (VTE) elnöke. Hogyan foglalná össze röviden az egyesület működését?

– Egyesületünket 2005-ben hoztuk létre a vendéglátó- és szállodaiparban érdekelt vállalkozókkal, Mészáros Zoltán elnök, ötletgazda javaslatára. A célunk az volt, hogy a közös tevékenységi kör alapján összefogjuk a hasonló szférában működő vállalkozókat Veszprém turizmusának fejlesztése érdekében. Ma elmondhatjuk, hogy az egyesület reprezentálja a város turizmusát, hiszen Veszprém valamennyi jelentős vendéglátással, szálláshely szolgáltatással vagy kulturális turizmussal foglalkozó szervezete tagja az 51 tagot számláló egyesületnek. 

– Mennyiben válik szét a helyi TDM és a VTE tevékenysége?

– Egyesületünk tulajdonosa a helyi Turisztikai Desztináció Menedzsment szervezetnek. Jogszabály írja elő a helyi TDM összetételét: a települési önkormányzat, a helyi civil szféra – ezt képviseli egyesületünk –, illetve a turizmusban érintett gazdálkodó szervezetek (esetünkben az állatkert és a Veszprém Aréna). A civil szférát képviselő egyesületként vétójogunk van a szervezetben, tehát a 70%-os tulajdonrésszel bíró önkormányzattal egyenrangú szerepet töltünk be a TDM-ben. Feladataink között van átfedés és különbség is. A TDM elsősorban a turisztikai információnyújtást és marketingvonalat képviseli, az egyesület inkább a gazdaságit, hiszen általunk képződik a város turisztikai bevétele (a szállodai vendégéjszakák utáni idegenforgalmi adó és az iparűzési adó). Minél jobban dolgozunk, annál több bevételt generálunk, s így több bevételhez jut a város is. De egyesületünk is fejt ki marketingtevékenységet: saját kiadványunk, a Veszprém Guide hat éve jelent meg.

– Történtek változásokat az egyesület életében, mióta Ön az elnök?

– Január óta töltöm be ezt a pozíciót. Korábbi elnökünk, Mészáros Zoltán elfoglaltságai miatt mondott le, azonban elnökségi tagként továbbra is segíti a szervezet munkáját. Alelnökünk Raffay Ágnes lett. Szeretnénk egy kissé felpezsdíteni az egyesület életét. Több új elképzelésem is van, így például tagjaink megfelelő információval kell rendszeresen ellátnunk a jogszabályi háttér változásai közepette, csapatépítés céljából pedig kirándulásokat szervezünk a tagoknak. Tervezünk egy tanulmányutat Hévízre a hévízi TDM vezetőjének meghívására, ahol találkozunk az ottani önkormányzat képviselőivel. Szeretnénk a turizmust szívügyüknek tekintő veszprémi önkormányzati vezetőket is bevonni ebbe a találkozóba.

– Miben látja Veszprém jelenlegi erősségeit és fejlődési lehetőségeit?

– Sok különleges adottságunk van. Jó helyen vagyunk: Veszprém egy kicsit a Bakony, egy kicsit a Balaton. Nyár elejétől őszig folyamatosan kulturális rendezvények sokasága várja a látogatókat. Az idei Gizella-napok már olyan rendezvény volt, ahol minden réteg megtalálhatta az őt érdeklő és felkeresnivaló programot. De számtalan kihasználatlan lehetőség is rejlik a városban. Szeretnénk ezen változtatni, és szeretnénk még szorosabb együttműködést a várossal. Bízom abban, hogy fogunk tudni turistacsalogató rendezvényeket, programokat szervezni a mindkét oldalt sújtó pénzhiány ellenére. A belföldi turizmust kellene elsősorban fellendíteni, a kormány szándéka is ez volna a SZÉP-kártyával. Magas színvonalon áll a gasztronómia, sok a jó étterem a városban, és most már szállodai kapacitással is el vagyunk látva. Olyan új lehetőségek is adottak, mint például a Kulturális Örökség Napja, amelyen tavaly a várbörtön iránt például akkora volt az érdeklődés, hogy nem tudták fogadni a látogatókat. A Pannon Egyetem turizmus tanszékével való együttműködés is sok lehetőséget rejt.

– Milyen Veszprémmel lenne elégedett?

– Annak ellenére, hogy az önkormányzat egyik fontos bevételi forrása, még mindig nem elég hangsúlyos a turizmus és az idegenforgalom kezelése, és a benne részt vevő vállalkozások elismerése a városban. A válság ideje óta a turizmus, vendéglátás lehetőségei beszűkültek, csökkent a szállodák kihasználtsága. Olyan rendezvényekre van szükség, és azokat kell fejleszteni, amelyek a vendégéjszakák számát is növelik. Ez nem a vállalkozások önös érdeke, ugyanis a városban elköltött forintokból származnak a helyi adókat fizető vállalkozók bevételei. A Gizella-napok nagyon színvonalas, ahogy az országos hírű VeszprémFest is. Erre kell majd felfűzni azokat a rendezvényeket, amelyekért érdemes az év többi időszakában is idejönni. Az önkormányzatnak az egyesületünkkel összefogva azért kell tevékenykednie, hogy turistabarát település legyen Veszprém; egy olyan város, ahol az itt lakók is jól érzik magukat, ahol a gyönyörű természeti környezetben színvonalas kulturális programok közül lehet választani, és ahol pezseg a művészeti élet. Ehhez szükséges az összehangolt városmarketing, a belföldi és külföldi vendégkör megszólítása. Élményt kell adni az idelátogatóknak, amelyhez minden feltétel adott, azonban ennek koordinálása véleményem szerint a helyi TDM feladata kell hogy legyen.

 

Karlinszky Balázs

Fotó: Kovács Bálint

impresszum